Orang lain buat, kita dapat dosa. Macam mane tu?

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Salam Jumaat kawan- kawan. Hopefully Jumaat kali ni memberi 1001 kebaikan untuk kita semua. Lagi pulak hari ni kalo tak silap hari kedua untuk tahun baru ni kan. Apa yang dah berlalu tu, biarkan berlalu. Yang berlaku tahun lepas tu, buang yang keruh, amek yang jernih. Yang mendatang ni mulakan dengan buku baru. Ape yang terngumpat, terlintas yang tak baik kat hati tu, same-samelah kita elak. 

**************
Pernah terasa hati, terkecik hati, terambil hati dengan orang- orang sekeliling kite.? Atau kalau dalam kalangan pelajar ni, mungkin terkecil hati dengan kawan- kawan. Aku rasa ade je kot yang mengalami benda ni semua. Especially to kaum hawa. Tapi kaum adam tak kurang jugak okay!

Semalam housemate aku ade post something kat FB. Yang penting berkaitan dengan terasa- terasa ni laa.  Mula- mula baca memang nampak macam tak adil. Tapi bila dah bace sampai habis, barulah aku faham apa yang nak disampaikan. Antara point utama ialah, 

"Kenapa kalau kawan kecikkan hati kita, kita yang berdosa.?"

Tapi jangan cepat buat conclussion sendiri. Menurut artikel tu, sebagai contoh; kalau Kuntum (bukan nama sebenar) menghina Kenanga (bukan nama sebenar), Kuntum berdosa. kalau Kenanga terasa dengan penghinaan tu, Kenanga juga mendapat dosa yang lebih besar dari tu. Betulkan kalau aku tersilap sampaikan. 

Ini adalah kerana, apa yang Kuntum cakap tu seolah- olah satu ujian, teguran dan peringatan dari Allah untuk si Kenanga yang mungkin tengah lalai dengan dunia ni. Ada banyak cara Allah nak buat kita sebagai hamba ni sedar dari kesilapan diri. Ini secara tidak langsung menunjukkan yang Kenanga  ni bukan sahaja berkecil hati dengan Kuntum, tapi jugak dengan Allah. Nauzubillah.

So, conclussion yang aku dapat buat kat sini ialah, jangan cepat terasa hati ngan orang lain. Yes, aku tau sebagai perempuan memang susah kot nak elak terasa- terasa hati ni. Hati tisu laa katakannn. Aku pun samalah. Sikit sikit sentap. Tapi tu laa.. Aku pun kena elak la jugak bila dah tau macam tu. Buat tambah dosa aku je buat ape kan. Sebaiknye kite tengok balek kat mana silap kita. Kat mana pulak yang kita kena betulkan. 

Sumber: Prof. Google. All about friends...

Lagi- lagi bila kawan- kawan ni da kenal diri kita, macam- macam gak perception dyorang. Nampak macam kita tak kesah sangat, dyorng pun sesedap rase je cakap macam tu, cakap macam ni. Contohnye, "Alaa miza tu, gini gini gini".. "Alaa miza tu, macam tuu".. Cakap depan- depan for sure aku terasa. Nampak luaran kental, tapi euwwwww! Tapi kita tak boleh nak tutup mulut orang dari bagi pendapat dyorang kan. Tadah je telinge. Ape yang boleh aku ubah, aku ubah. Senang je.

p/s: Kalau salah tolong betulkan,. Kalau kurang tolong tambahkan.

Hati aku kata----> Penat kot nak terasa je ngan orang. Kesian hati aku. Teguran untuk diri aku sendiri jugak!


6 comments:

haryzkhairuddin said...

kalau kawan yg back-stabbed kita... apa patut kita buat?

mieza said...

kalo nak ikot jwpn positif nye, bior je laa org nk wt pe pn..
xkan nak bls balek kan..
kalo bls, sme jelaa perangai kte ngan dy..


kalo jwpn negatif, balas laaa balek. hahaa.(gelak jahat)

epulsamad said...

haa...best nya klu dapat kawn dgn mulut yg stret je kan...apa yg kuar telan jek hee...

apa2 nnt stu ketika kita mst cri kwn y dok mengata tu sbb dia kita sedr siapa kita n ap keslhn kita...

mieza said...

fendy- betol sgt!

epul- yes. one day for sure msti teringat ingt kt dyorg.. lg ble da abes study nnti..

Azim Aris said...

tumpang bace cni jom ke blog sy jgk ek :)


Tak Mungkin Benar

Yun Sing said...

Huhuhu kadang-kala terasa juga.. Bukan apa.. mentang-mentang lah dah rapat dengan kita.. Kita tak kisah kalau dia tegur tapi cara dia tegur tu -,-