Pesanan untuk hati

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hari ni tak de introduction. Straight je laaa ea! Ok, go! Setiap hari Khamis aku ade kelas Human Capital Development. Subjek ni pada aku sangat best. Lecturer dia pun best laa. Tapi sebenarnye aku bukanla nak story pasal lecturer aku tu. Just wanna share beberapa kata-kata yang lecturer aku tu bagi setiap kali dah abes kelas.

Pertama:

"Ada 3 perkara untuk tilik hati. Yang pertama, selalu ingat mati. Yang kedua, Qiamullail. Yang ketiga, selalu baca quran."

Menurut lecturer aku, ini adalah pesanan Imam Ghazali. Cara ni laa yang akan tentukan samada hati kita ni mati atau tidak. Kalau kita lalai dengan 3 perkara ni, pohonlaa hati yang baru kat Allah sebab besar kemungkinan hati kita dah mati. Nauzubillah. 


Kedua:

"Perbuatan jahat yang di balas jahat tu satu dendam. Perbuatan baik di balas jahat tu satu kezaliman. Manakala perbuatan jahat yang di balas baik tu satu kemuliaan"

Perkara ni aku rasa selalu berlaku dalam kehidupan seharian kita. Fikir- fikirlaa semula kita nak tergolong kat mane satu. Memang susah kalo kita nak balas perbuatan jahat dengan kebaikan. Ye tak? Macam mane pun kita masih boleh cuba. Tapi jangan laa kita jadik manusia yang membalas kebaikan dengan kejahatan. Teruk sangat tu. 

Actually banyak lagi yang lecturer aku pesan setiap kali habis kelas. Cume aku je yang tak dengor kot. Maybe aku tengah sibuk kemas beg. Maklumlaa kelas dah habis kan. ish ish ish.. Haha. Tak pun maybe aku tengah borak ngan member aku. Biase laa tu. Kelas pun da habis kann..

Ok, habis daa. Thanks for reading.


Hati aku kata----> Kadang- kadang pesanan macam ni penting. Sebab manusia ni kan mudah lalai. Jadik peringatan tu macam satu penyegar laa buat manusia yang sering kali leka ni.









5 comments:

epulsamad said...

ish..xda intro la diee ni... pendk sangt blognyr xpuas ak nk baca... butss aq suka dgn "pesann" tu,aku dapt rsakan yg hati ak ni dh lama mati !!...

Unknown said...

sbb tu la kalau tiap kali kita teraniaya kita jgn doakan yg buruk2 dkt org yg buat kita tu

ZULHILMI TEMPOYAK said...

terima kasih sharing.. sbb bukan ingatn biasa ni.. :)

mieza said...

epul- sje buat pendek2..
sme2 laa kte segarkan balek hati ni..

faridah- tau xpe. pegang 1 bende je,. "biar org buat kte, jgn kte buat kt orang"

zulhilmi- sme2..ingt jgan x ingt..

Yun Sing said...

Nice sharing :) Thank god it's Monday ^^