senyum tanda ceria? benarkah?

Assalamualaikum dan salam sejahtera

hari ni da hari ahad. mksdnye esOk isnin daa. minggu depan ni minggu terakhir kuliah. then study week. waaaaaaa. exam da dekat!! tapi tu bukanlah ape yang aku nak share untuk entry kali ni.

korang pernah rase jatuh sampai susah nak bangkit? rase penat nak lalui semua? rase tak larat nak hadapi kerenah semua orang?  tak mampu nak jage perasaan semua pihak? kita ni manusia kann. macam- macam rase kita akan rase. kadang kita cuba elak. kita cuba tepis, tapi tak selamanya kita boleh tepis kan.

aku pun manusia biase. kadang- kadang bila marah, bila takde mood, ade je tertinggi suare kat kawan- kawan. tapi bila aku fikir- fikir balek, aku tak sepatutnye buat macam tu. ape pun masalah yang kita hadapi, ape pun perasaan yang kita rasai, jangan sesekali lepaskan kat orang lain. begitu juga senyuman yang kita nampak terzahir di wajah rakan- rakan kita pun jangan di sangka tiada sedih di dalamnye. kadang- kadang kita cuba untuk menyembunyikan riak wajah agar tiada siapa pun tahu ape didalamnye.

aku pun manusia biasa. kadang- kadang kita terburuk sangka, terkadang juga kita tersalah duga,. tapi ada masanya kita akan tersedar yang tak semua bibir yang tersenyum itu, ceria jiwanya.


kalau kita rase kita kita susah,
ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.

kalau kita rase tak larat nk hadapi kerenah orang sekeliling,
fikir kan balek diorang sanggup ke nak layan kerenah kita.

kalau kita rase tak mampu nak jaga perasaan semua orang,
ape pulak perasaan kita bila orang tak jaga hati kita.

walau ape pun yang kita nak buat, kita fikir balek kesannye di kemudian hari. ade quote yang menyebut "what goes around, comes around".


hati aku kata----> aku tak tau kenapa entry kali ni jdik entry jiwa- jiwa.

7 comments:

cik toinktoink (CT) said...

hmmm .. betol2 ..kdg2 senyum tu cume utk buat aty kiter nie berbasa basi happy jeq .. tp bile kiter senyum .. msty sume owg egt kiter tak de masalah kan .. tp pape pn.sape yg ade masalah tapi tak terkesan oleh org laen .. maka ..org itu tersangat la hebat ..:)

mieza said...

btol la tu aida..
senyum adelah care terbaek agar org tak tau ape yg terselindung..

bLaCk pEarL said...

sometime, owg senyum sbb nak tutup kedukaan dlm hati dya. sometime plak, ada yg snyum sbb dya tau senyum tue sedekah. hihi... btw, kakak mieza, be strong facing the obstacles in ur life, ok? :)

syahirooAhmad said...

ape pun semuanya berbalik pada diri kita .. :)

Cik Kasut said...

kami pun penah alami jugak...yelah nobody is perfect...tak mo sedey2 no ....senyum .....:)

mieza said...

black pearl- insyaallah, sooner or later everything will be ok

syahir- maybe laaa

Cik kasut- yes, nobody perfect

konde said...

tak ada manusia sempurna :)

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/