Hari- hari pun hari ibu ok

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat Hari Ibu aku ucapkan kepada semua yang sudah pun bergelar ibu, mak, mama, umi, mummy, bonda or ape- ape jelah. Actually tak kisah pun ape panggilan kita untuk ibu kita, mereka tetap same. Tanpa mereka, siapalah kita kat bumi Allah yang maha luas ni. Mereka yang melahirkan kita. Membesarkan kita. Memberi didikan yang secukupnye kepada kita hingga menjadi orang yang berguna, insyaalah. Penuhi semua kehendak kita tanpa berkira sikit pun. Sanggup buat ape je, asalkan ape yang kita nak tu tercapai. Begitu sekali pengorbanan mak- mak kita.

Aku sayang sangat mak aku. Siapa yang tak sayang mak kan. Tak sabar rasenye nak habis belajar. Then boleh kerja. Dapat la tolong mak ngan ayah aku. Memang, banyak mana pun duit yang kita bagi kat mak kita, belum terbayar setitis pun air susu mak kita. Rasenye ape je yang kita buat kat mak kita belum cukup untuk membalas  semua jasa mak kita tu.
Dari Puan Google

So, kalau mak kita membebel tu. Diam kan aje. Takkan laa dia nak bebel pada benda yang tak betul. Ye tak? Mesti ada silap kita. Kalau mak marah- marah tu, diam jugak. Tak payah nak melawan. Mesti semua tu ade kebaikan untuk kita jugak. Melawan nanti dosa pulak. Dalam Al Quran, Surah Al Isra' ayat 23 ade menjelaskan pasal benda ni. Jangan sesekali tinggikan suara pada mak kita. 

Ingatan ni bukan untuk korang je. Sambil menaip ni, aku ingatkan diri aku yang selalu terleka jugak. Kadang kita tak sedar ape yang kita buat tu salah. Tetap nak kate ape yang kita buat tu betul. Sedangkan mak kita lebih banyak makan garam dari kita. Ape yang mak kita larang tu ada sebabnye. Mereka ni kenal dunia lebih lama dari kita. Bahaya dunia ni mereka lebih tau. Aku selalu ingatkan diri aku, ape sekalipun yang aku buat pada mak aku hari ni esok dan hari- hari seterusnya, baik atau buruk, itu laa jugak yang akan anak- anak aku buat kat aku. So, for sure laa aku nak anak- anak aku buat yang baik- baik pada aku. Papatah ade mengatakan, "what goes around, comes around"

Lagi satu, mak adalah insan yang selalu ada dekat dengan kita tak kira ape yang berlaku. Susah senang mak akan selalu bersama anak- anaknye. Sedih, gembira, susah, senang, mak tetap bersama kita. Tak macam pakwe la ape laa yang selalu tinggalkan kita. Tak kan ade yang bolah tahan dengan perangai kita selain mak kita. Tak pernah bosan melayan perangai kita. Banyak sebenarnye kalau nak cakap pasal mak ni. Tak pernah habis.

So, bersyukur la jika kita masih mempunyai ibu. Sebab, doa seorang ibu ni sangat mustajab. Lastly, takde lain yang aku harapkan melainkan semoga entry kali ni dapat memberi satu keinsafan dan menjadi permulaan yang baik untuk berubah bagi mereka yang ade salah dan silap dengan ibu kita. Lagipun hari ibu tu bukan hari ni je. Hari- hari pun boleh kita raikan ibu kita.


Hati aku kata----> Sayang mak sangat- sangat. Tak tau ape jadik kalau mak xde kat sisi time melalui hari- hari yang sukar. Thankz mak. 




2 comments:

kocix! said...

selamat hari ibu weyh..

iibu..ibu..engkaulahh ratu hatiku..
hargailah ibu kite slagi mereka masih ada..

BP Boy said...

hidup kaum ibu!! go go ibu!! huhu =)