"kenapa yang jahat terus dipandang jahat?"

Assalamualaikum dan salam sejahtera

selamat hari sabtu korang. ade perancangan nak ke mane- mane tak hari ni? for those yang tengah study week tu, jangan nak ke mane- mane. dok umah, bace buku. nanti dah abes exam baru kite pergi jalan- jalan same- same ok. korang, assignment aku semua dah siap. heep. heep. hoorey!!. seronok sangat. rase lega yang teramat sangat. rase ringan je kepala ni. terlebih sudaa. hehe

okay- okay. aku bukan nak cerita tu semua sebenarnye. aku nak cerita pasal someone ni. semalam dia message aku. message punya message, tibe- tibe dia tanye, 

"kenapa ek orang yang jahat terus di pandang jahat?"

mase dia tanye tu, seriously aku tak tau nak reply ape. aku takot aku tersalah bagi pendapat. fikir punya fikir last- last aku reply. aku bagitau dia yang semua tu sebenarnye depend on diri orang yang berpendapat macam tu. kalau orang yang dipandang jahat tu ade niat nk berubah, just go on. tu pun da cukup baik. abaikan aje insan- insan yang memandang tu. betul tak?

lagipun yang menilai diri kita bukan lahh manusia di sekeliling kita. tapi kita ni akan di nilai oleh ALLAH di akhirat kelak. kita tak de hak pun nak hukum orang lain. memang ade yang mengatakan, untuk tau diri kita ni macam mane, tanyelah pada orang laen. TAPI, diorang hanya nampak yang luaran. ALLAH tau ape yang tersembunyi dalam hati kita kan? 

tapi selalu je kita dengar orang nak berubah tapi bila dah berubah still ade je manusia- manusia yang pandang serong la, pandang senget la, pandang sebelah mate laa, yang tutup mate tak nak pandang pun ade. dah cukup sempurna ke kita ni nak buat macam tu? tanye la pada diri kita sendiri. 

macam aku kata kat atas tadi, kita hanya nampak yang luaran. kita tak tahu kisah sebenar di sebalik ape yang terjadi kat empunya badan. ape yang dia lalui? ape yang dia hadapi? macam mane keadaan hidup dia? tekanan yang dia hadapi? kita tak tahu semua tu. kisah hidup setiap orang tak same. ingat tu. jadi jangan senang- senang nak judge someone tu jahat. aku ingatkan untuk diri aku jugak. 


hati aku kata----> kesian kamoo yang terpakse melalui semua ni sendiri. tabahla ea


8 comments:

Unknown said...

xpe dipandang jahat kat mata orang,,sebab bukan orang yang nilai kita kat akhirat nanti,,,

mieza said...

memg betul..
tp kesian jugak kat dia yg lalui semua tu..

Nadia said...

sebagai kawan..kita boleh nasihat dia...semoga dia tabah..

mieza said...

memang kte boley nasihat kan dy..
tp ye laa kan, kte x rse ape yg dy rse..

Shazwan Azizan - wanblur said...

mieza wan tag mieza join GA.

p/s : jahat & baik. RUkun alam.

cik toinktoink (CT) said...

adat laa kan ..hukum manusia mmg begitu . klu org laen . jahat nye aje yg nmpak .baek nye owg wt2 tak nmpak jeq . tp bile diri sendirik . yg jahat tak nmpak . yg baek jeq yg dyw nmpak .

Hafiz Hafizol said...

dun judge a book by its cover.. huhu

mieza said...

adat laa kan org akan sentiase ingat ape yg buruk yg seseorg prnh buat.
yg bek wt x nmpak je sbb yg buruk lebih mendapat perhatian.